ГАРЭЛКА Ў РЭЧЫ ПАСПАЛІТАЙ: ГІСТОРЫЯ ГАРАЧАГА НАПОЮ

Частка трэцяя: ад «вады жыцця» да гарэлкі
Паводле матэрыялаў працы: Gabriel Rzaczyński, Historia Naturalis Curiosa Regni Poloniae… (Сандомір, 1721)

Уводзіны: апошні ў шэрагу — але не паводле значэння

Пасля пітнога мёду (першая частка) і зерневага піва (другая частка), цыкл завяршае трэці герой — напой мацнейшы, агністы, перагонены, насычаны як у прамым, так і ў пераносным сэнсе. Гэта гарэлка— aqua vitae, «вада жыцця», вядомы ў польскай мове як gorzałka.

У дзевятнаццатым трактате сваёй «Цікаўнай натуральнай гісторыі» Габрыэль Ржачынскі з палемічнай, але дакладнай навуковай падрабязнасцю разглядае паходжанне, рэцэптуру, рэгіянальныя асаблівасці і лячэбнае выкарыстанне самагону ў Рэчы Паспалітай. Яго аповед — часткова анекдот, часткова медыцынская нататка, часткова назіранне за маштабамі спажывання, асабліва на тэрыторыі сучаснай Беларусі, Літвы, Украіны і Прусіі.


I. Адкуль пайшла гарэлка: анекдот і этымалогія

Ржачынскі, спасылаючыся на твор Pandora Абожынскага, распавядае легенду пра паходжанне слова gorzałka. Нейкі юнак, вядомы пад імем Ка, прыйшоў у Кракаў у вобразе пілігрыма і пачаў варыць моцны напой шляхам перагонкі. На гарадской плошчы, прыняўшы празмерную дозу, ён пачаў корчыцца і літаральна «гарэць» (відаць, ад ап’янення жудаснага). Народ, разыходзячыся, усклікваў: widzieliśmy, jako gorzał Ka! («бачылі мы, як гарэў Ка!»). Адсюль, сцвярджае Ржачынскі, і пайшла назва гэтага напою — гарэлка.

Цікава, што гэта адна з першых пісьмовых спроб народнай этымалогіі для моцнага спіртнога напою ва ўсходне-еўрапейскай традыцыі.


II. З чаго варылі: сыравіна, прыправы, рэгіянальныя рэцэпты

Гарэлка у Рэчы Паспалітай выраблялася:

  • або з сырога зерня (far), часцей за ўсё з жыта ці аўса,
  • або з саладжанага ячменю (braseum),
  • і прыправалася багатым наборам спецый: анісам, зедуарыяй (куркумай), размарынам, кардамонам, карыцай, гваздзікай, цукрам.

Такі склад набліжаў напой да настоек і лікёраў, характэрных для аптэк і манастыроў. Ужыванне спецый і цукру рабіла прадукт прыдатным не толькі для ўжытку, але і для медыцынскага прызначэння.


III. Самагонная Поўнач: Літва, Беларусь, Украіна

Паводле Ржачынскага, самагон быў асабліва папулярны ў паўночных і ўсходніх рэгіёнах Рэчы Паспалітай:

  • Расія (у значэнні ўсходняй часткі дзяржавы),
  • Валынь,
  • Літва (уключаючы амаль усю сучасную Беларусь),
  • Украіна.

Там, як піша аўтар, «бесперапынна дымяць медныя катлы і аламбікі» (cacabi arnei atque aecolipyze fumant). Гэтая метафара перадае рэальнасць паўсюднага самагонварэння як у вёсках, так і ў гарадах. З упэўненасцю можна сцвярджаць, што самагон быў напоем беднейшых слаёў: даступным, хуткім у вытворчасці, зручным у захаванні, універсальным.

Для тэрыторыі сучаснай Беларусі гэта асабліва важна: менавіта ў Літве і Белай Русі, як ужо паказвалася раней, выраблялася шмат зерня, і частка яго ішла не на хлеб ці піва, а менавіта на моцны дыстылят.


IV. Прускі сорт: Doppel-anisä з Гданьска

Асаблівую ўвагу Ржачынскі надае гданьскаму варыянту моцнага напою, які называўся Doppel-anisä — «падвойны анісавы». Ён гатаваўся з:

  • сырога жыта,
  • з даданнем чвэрці ячменнага соладу,
  • і прыправіўся разнастайнымі салодкімі рэчывамі, перш за ўсё анісам.

Гэты дыстылят, паводле слоў аўтара, быў настолькі папулярны і якасны, што экспартаваўся марскім шляхам за мяжу. Такім чынам, Гданьск, як і ў выпадку з півам Doppel-Bier, стаў не толькі вытворчым, але і экспартным цэнтрам моцных алкагольных напояў. Улічваючы статус Гданьска як галоўнага порта Рэчы Паспалітай, гэта цалкам зразумела.

Інфаграфіка: склад Doppel-anisä

ІнгрэдыентАб’ёмная доляПрызначэнне
Сырая жыта~75%Асноўная сыравіна
Ячменны солад~25%Узмацненне ферментацыі
Аніс, цукар і інш.зменнаСмак, водар, медыцынскі эфект

V. Лекі і прафілактыка: самагон у медыцыне

У стылі тыповага езуіцкага натураліста Ржачынскі апісвае лячэбныя ўласцівасці моцнага напою. Пры ўмераным і разважлівым ужыванні ён:

  • здымае цяжар у страўніку (cruditatem stomachi pellit),
  • спрыяе страваванню (concoctionem juvat),
  • самагон, пераганены з аўса, дапамагае пры камянях (відавочна, нырачных або мачавых).

Ён таксама згадвае вонкавае выкарыстанне:

  • утрыманне ў роце палягчае насмарк (катар),
  • растырка дапамагае пры спазмах і ахрыпласці,
  • адвар з крапівой (urtica ardens) выкарыстоўваецца супраць вадзянкі (ацёкаў, назапашвання вадкасці ў арганізме).

Усе гэтыя звесткі адпавядаюць традыцыі натурфіласофскай медыцыны XVII–XVIII ст., дзе моцныя дыстыляты лічыліся ўніверсальнымі сродкамі: ад стымулятараў стрававання да вонкавых антысептыкаў і сагравальных мазяў.


VI. Культура спажывання: паміж лекам і беднасцю

Нягледзячы на лячэбныя ўласцівасці, Ржачынскі — у адрозненне ад свайго ўзнёслага тону ў дачыненні да піва — ставіўся да самагону з доляй іроніі і асцярожнасці. Апавяданне пачынаецца з анекдота пра Ка, які празмерна выпіў і прыцягнуў натоўп у Кракаве. Далей — амаль маўклівае прызнанне:

«усё наша паўночнае зерне ідзе на гэты напой»
(па Fredro, Militarium, кн. 1).

Інакш кажучы, самагон у разуменні аўтара — неблагародны напой, хоць і непазбежны спадарожнік паўсядзённага жыцця, асабліва на поўначы і ўсходзе. Яго пілі часта, але не ўслаўлялі публічна, як піва ці мёд. Яго роля была ўтылітарнай: сагрэць, вылечыць, замяніць аптэку і віно. А яго масавасць — вынік даступнасці сыравіны і прастаты перагонкі.


Заключэнне: тры грані зерня

Калі пітны мёд быў сімвалам урачыстасці, а піва — хлебам народа, то самагон быў яго лекам і ценем. Праз вобраз Ка, праз дымячыя катлы Літвы і Украіны, праз гданьскія бочкі з анісавым Doppel-anisä — перад намі раскрываецца апошняя, моцная грань алкагольнай культуры Рэчы Паспалітай.

Ржачынскі, сабраўшы ў сваім трактатзе звесткі з дакладнасцю натураліста і іроніяй назіральніка, пакінуў нам унікальнае сведчанне: не толькі пра густы, але і пра хваробы, медыцыну, эканоміку, этымалогію і культуру спажывання. І ў гэтай апошняй частцы — пра напой, які гарэў і пёк, лячыў і дурманіў, а галоўнае — быў неад’емнай часткай паўсядзённасці тагачаснай Усходняй Еўропы.